Mata pelajaran : Bahasa Melayu
Tahun/Kelas :
1 Bestari
Masa :7.45 hingga 8.45 (30 minit )
Pengetahuan
sedia ada murid : Sudah tahu nama buah-buahan
TEMA
|
Makanan berzat
|
|||
TAJUK
|
Buah-buahan
|
|||
FOKUS UTAMA
|
Standard Kandungan
|
1.2
|
Mendengar, mengecam dan menyebut bahasa iaitu abjad,
sukukata,perkataan, frasa dan ayat dengan betul
|
|
Standard Pembelajaran
|
1.2.4
|
Mendengar,memahami,menyebut dan mengeja perkataan yang mengandungi
frasa dan ayat daripada sukukata terbuka dan tertutup dengan betul.
|
||
FOKUS SAMPINGAN
|
Standard Kandungan
|
2.2
|
Membaca dan memahami, menyebut frasa dan ayat daripada pelbagai
sumber dengan sebutan yang betul.
|
|
Standard Pembelajaran
|
2.2.1
|
Membaca dan memahami perkataan yang mengandungi dua atau tiga
sukukata,diftong,vokal berganding, diagraf dan konsonan bergabung dengan
sebutan yang betul
|
||
OBJEKTIF
|
Pada akhir pengajaran murid dapat
1. Mendengar dan mengecam perkataan buah-buahan yangditunjukkan.
2.Menyebut dan mengeja perkataan nama buah-buahan yang
mengandungi sukukata terbuka dan tertutup.
3. Mengeja/menulis nama buah-buahan perkataan dalam lembaran
kerja
|
|||
PENGISIAN KURIKULUM
|
1.Ilmu : Sains, Pendidikan Kesihatan
2.Nilai: Kerjasama, menjaga kesihatan
3.KBT:
KB – mengumpul dan mengelas
|
|||
SISTEM BAHASA
|
Tatabahasa: Kata Nama Am
|
|||
MEDIA
|
Kad gambar, kad perkataan,lembaran kerja,buah-buahan plastik
|
|||
Aktiviti
|
Impak
|
|||
Induksi set
( 4 minit)
|
1.Guru menunjukkan satu uncang kain yang mengandungi kad-kad gambar
yang kecil.Guru meminta murid secara sukarela tampil ke hadapan untuk
mengambil kad-kad tersebut dengan memasukkan tangan mereka ke dalam uncang.
2.Murid diminta mengeluarkan kad tersebut dan menamakannya.Murid
tersebut dikehendaki memegang kad tersebut dan berdiri di hadapan
kelas.Aktiviti diulangi dengan murid yang lain pula.
3, Guru menolong murid melekatkan kad gambar di papan putih.
|
|||
Langkah 1
( 8 minit)
|
1.Murid diminta menyatakan dalam kad gambar di papan putih yang
manakah yang boleh dimakan.
Andaian jawapan murid: Buah-buahan.
2.Guru mengedarkan kad gambar buah-buahan kepada
murid-murid.Murid-murid yang mendapat kad gambar buah-buahan diminta menulis
ejaan nama buah-buahan tersebut di papan putih.
3. Semua murid mengeja dan membaca ejaan nama buah-buahan di
papan putih.
|
|||
Langkah 2
(7 minit)
|
1.Guru menunjukkan sebakul buah-buahan dan sayur-sayuran plastik.
2. Murid diminta secara sukarela mengambil buah-buahan
dari dalam bakul tersebut serta menamakan dan mengelaskan mengikut kelompok
buah-buahan atau sayur-sayuran.
3.Aktiviti diteruskan dengan murid yang lain .
4. Bersoal jawab dengan murid perihal kepentingan buah-buahan kepada
kesihatan kita.
|
|||
Langkah 3
( 7 minit)
|
1.Murid diedarkan lembaran kerja yang mengandungi gambar buah-buahan
dan sayur-sayuran.
2.Murid diminta mewarnai hanya gambar buah-buahan dan menulis ejaan
nama buah tersebut
|
|||
Penutup
( 4 minit)
|
1.Murid diberi plastisin. Murid diminta membentuk buah-buahan
daripada nya,
2, Pamerkan hasil kerja murid.
3.Guru membuat rumusan tajuk pelajaran hari ini.
|
|||
Tiada ulasan:
Catat Ulasan